lørdag den 3. januar 2015

Vidensarbejde - 10 forskningsresultatrer peger på det agile

Vi ved efterhånden en hel del om effektivt vidensarbejde.
Her er 10 forskningsresultater indenfor de sidste 10 år (*):

  1. Deltagelse i 1-2 projekter giver maksimal tid til effektivt arbejde
  2. Grupper skal have tid til at komme til at fungere
  3. Fornemmelsen af fremdrift er vigtigste for motivation og arbejdsglæde
  4. Tydelig forståelse for mål øger motivation og arbejdsglæde
  5. Grupper, hvor deltagerne sidder tæt på hinanden, oplever færre konflikter
  6. Bonding objects - symboler - for arbejdets mål og fremdrift øger arbejdsglæde og produktivitet
  7. Autonomi i arbejdsmetoder er væsentlig for resultater
  8. Ledelse, der deltager og følger op - også med lukning af projekter - er væsentlig for energi i projekterne
  9. Deltagernes engagement og interesse for opgaverne er væsentlig for kvaliteten
  10. Incitamenter i form af penge ved opnåelse af resultater har ingen - eller direkte negativ effekt
SCRUM og de andre agile metoder er ideale metoder, der tager højde for netop disse 10 forskningsresultater
  • Der dannes permanenter grupper - men henblik på at de skal arbejde sammen i længere tid - og på ét eller få projekter
  • Der arbejdes i korte tidsperioder
  • Der arbejdes med synlige tavler
  • Ledelsen har præcist angivne tidsmæssige rammer for deltagelse
  • osv, osv
Det er når man begynder at gå på kompromis med de 10 resultater, at der bør advares. 
  • Mennesker med over 3 projekter bliver mindre effektive - har organisationen råd til det?
  • Hvis grupper, ikke får tid til at etablere sig, vil de levere ringere resultater - har organisationen råd til det
  • Hvis mål ikke er klare og kan forstås er de demotiverende - hvordan forventer man resultaterne skal blive?
Nogle kompromisser kan man  man ledelsesmæssigt kompensere for; fx hvis geografien betyder at man ikke kan arbejde sammen permanent lokalt, viser forskningen, at man stadig kan opnå gode resultater, hvis man introducerer og mødes med høj frekvens.


(*) Af kilder skal nævnes:
http://www.prodevo.dk/pdf/energi_pdf.pdf 
http://progressprinciple.com/books/single/the_progress_principle
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01446190903450061#.VKfnKCuG-UZ
http://www.amazon.com/Drive-Surprising-Truth-About-Motivates/dp/1594484805 





2 kommentarer:

  1. Er en underviser en vidensarbejder? I så fald giver det nogle tanker om, hvordan en undervisers arbejde bør tilrettelægges.

    SvarSlet