Her er 10 forskningsresultater indenfor de sidste 10 år (*):
- Deltagelse i 1-2 projekter giver maksimal tid til effektivt arbejde
- Grupper skal have tid til at komme til at fungere
- Fornemmelsen af fremdrift er vigtigste for motivation og arbejdsglæde
- Tydelig forståelse for mål øger motivation og arbejdsglæde
- Grupper, hvor deltagerne sidder tæt på hinanden, oplever færre konflikter
- Bonding objects - symboler - for arbejdets mål og fremdrift øger arbejdsglæde og produktivitet
- Autonomi i arbejdsmetoder er væsentlig for resultater
- Ledelse, der deltager og følger op - også med lukning af projekter - er væsentlig for energi i projekterne
- Deltagernes engagement og interesse for opgaverne er væsentlig for kvaliteten
- Incitamenter i form af penge ved opnåelse af resultater har ingen - eller direkte negativ effekt
SCRUM og de andre agile metoder er ideale metoder, der tager højde for netop disse 10 forskningsresultater
- Der dannes permanenter grupper - men henblik på at de skal arbejde sammen i længere tid - og på ét eller få projekter
- Der arbejdes i korte tidsperioder
- Der arbejdes med synlige tavler
- Ledelsen har præcist angivne tidsmæssige rammer for deltagelse
- osv, osv
- Mennesker med over 3 projekter bliver mindre effektive - har organisationen råd til det?
- Hvis grupper, ikke får tid til at etablere sig, vil de levere ringere resultater - har organisationen råd til det
- Hvis mål ikke er klare og kan forstås er de demotiverende - hvordan forventer man resultaterne skal blive?
Nogle kompromisser kan man man ledelsesmæssigt kompensere for; fx hvis geografien betyder at man ikke kan arbejde sammen permanent lokalt, viser forskningen, at man stadig kan opnå gode resultater, hvis man introducerer og mødes med høj frekvens.
(*) Af kilder skal nævnes:
http://www.prodevo.dk/pdf/energi_pdf.pdf
http://progressprinciple.com/books/single/the_progress_principle
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01446190903450061#.VKfnKCuG-UZ
http://www.amazon.com/Drive-Surprising-Truth-About-Motivates/dp/1594484805
Er en underviser en vidensarbejder? I så fald giver det nogle tanker om, hvordan en undervisers arbejde bør tilrettelægges.
SvarSletJa, selvfølgelig.
Slet