fredag den 4. marts 2011

Forestil dig projektet uden e-mails

Mails forurener virksomheden og kan sammenlignes med smog

Overvej følgende:

  • 18% af e-mails inde i virksomheden er spam - selv efter filtrering
  • en almindelig mellemleder modtager omkring 200 mails på en arbejdsdag
  • en almindelig mellemleder benytter 20% af sin tid på at søge efter information
og så den mest alvorlige:

  • omkring halvdelen af al digitalt indhold i virksomhederne er opdatering eller redigering af eksisterende information
Dvs. vi er nu ved at nå et stadie hvor e-mails forurener virksomheden så der ikke kan dannes korrekte informationer!
Det har også alvorlige konsekvenser for projekterne fordi emails ikke bidrager til dannelsen af information - men kun er små blip, der skal bearbejdes og fordi koncentrationen hos deltagerne ødelægges af den mailforurening, der hældes ud fra alle mulige kilder.

Overvejelsen hos projektlederen bør være hvordan han sikrer at han projekt ikke forurenes af mails.
Kan man forestille sig at projektlederen kører projektet igennem andre digitale medier og sikrer at data opsamles de rette steder?


Se Artos Origin - en europæisk IT-servicevirksomhed med 49.000 ansatte og en omsætning  på 5 mia. Euro  - de har sat målet at blive e-mail-fri på 3 år.






1 kommentar:

  1. Hej Peter, dejligt og se at du påviser e-mail tidsrøveren.
    Alle virksomheder bør have en e-mail politik.
    Tænk blot på CC og BCC, hvad det oveni koster virksomhederne af manpower.
    The Radicati Group, Silicon Valley i Californien påviste i 2008 at kontormedarbejdere anvendte 19% af deres tid på e-mails og dette tal ville stige til 50% i 2012.
    Kik dig omkring og du vil opdage at i utrolig mange virksomheder anvender medarbejdere allerede idag i 2011 over 50% af deres tid på e-mails.
    I virksomheder der har med grafisk produktion er det endnu være, idet der typisk er 4-5 personer involveret i korrektur og der er typisk 4-5 korrekturer.
    Selvom der er økonomiske online internet services, som WebProof.com, der fjerner alle disse e-mails, gør medarbejdere som de altid har gjort, uden tanke for hvor hvor lang tid de bruger på e-mails. Selvom der ligger rigtig megen økonomi i at løse denne e-mail tidsrøver, har mange virksomheder fortsat ikke nogen e-mail politik.

    SvarSlet