mandag den 26. november 2012

Interessentanalysen handler om magt og identitet

I et seminar på Aarhus Universistet forelagde professor Joao Vieira da Cunha sin nyeste forskning om interessentanalysen. Og det var en øjenåbner.

Normalt ser vi på interessenternes bidrag i form af ressourcer og information, men billedet er helt anerledes!
For det første skal vi betragte organisationer som små fyrstedømmer i middelalderen hvor nærhed til fyrstens magt er det væsentligste. Interessenter bidrager til projekter i den udstrækning de er tvunget til det og ikke mere.
For det andet er den vigtigste drivende kraft for den enkelte at etablere en sammenhængende identitet. Og denne identitet er først og fremmest styret af den enkeltes opfattelse af hvordan nyt opfattes. Vil den enkelte opfattes som en innovatør en hurtig tilegner ("early adopter"), eller en efternøler  (" laggard")?



Derfor skal projektlederen placere sine interessenter i en ny matrix med identitet og magt som dimensioner:
Og projektlederen skal agere med disse 2 dimensioner.
Dvs. alt det andet om ressourcer, indflydelse, udbytte det kan vi lægge til side. Det drejer sig om magt og identitet!

Åbningsseminar ved Center for  IT-projektledelse og innovaiton Aarhus Universitet
Joao Vieira da Cunha Stakeholder Analysis at Project Launch
6 november 2012 Aarhus Universitet

Ingen kommentarer:

Send en kommentar